Aanmelden voor de workshops op 4 april 2020
De Algemene Ledenvergadering van de ABvC vindt dit in 2020 op zaterdag 4 april plaats. Deze is alleen voor ABvC-leden toegankelijk. Wel kunt u zich aanmelden voor het bijwonen van twee boeiende workshops. Hieronder vindt u een korte beschrijving van deze workshops.
Gameverslaving
Hoe een goede balans te vinden tussen virtuele en ‘werkelijke’ werelden?
Naarmate virtuele werelden snel groeien in complexiteit en hun vermogen ons te prikkelen wordt deze vraag steeds wezenlijker. Ruim 80% van de jongeren gamet (~95% van de jongens & ~70% van de meisjes). Met zulke aantallen moeten we absoluut snappen welke donkere kanten er ook aan games zitten. De donkere kanten van games worden over de gehele linie onvoldoende begrepen en dit is gevaarlijk.
Tijdens de workshop wordt gefocust op de volgende thema’s:
- De game-industrie. Commerciële games worden ontwikkeld volgens heel heldere marktprincipes: Aandacht grijpen, vasthouden en aanzetten tot koopgedrag. Hiertoe bedienen zij zich van steeds geavanceerdere technieken. Jongeren zijn doelbewust het mikpunt van deze instrumenten want zij zijn nog het meest beïnvloedbaar, hebben de meeste vrijetijd en blijven nog het langst ‘klant’.
- Kernbehoeften. Welke behoeften vervullen games en hoe verschilt gebruik van misbruik? Het is niet voor niets dat vrijwel elke jongen gamet en er in menig huishouden regelmatig strijd woedt rondom gamegedrag. Games weten de juiste snaren te raken en zo soms een veel sterkere invloed uit te oefenen op jongeren dan ouders, leraren en begeleiders kunnen.
- Stimuli en verslaving. lang niet alle games zijn even verslavend. Hoe kan game verslaving neurobiologisch verklaart worden en welke gamestructuren dragen hier aan bij? Games zijn super stimulatie structuren geworden en het is belangrijk te snappen hoe virtuele werelden zich verhouden tot de echte wereld in termen van stimulatie.
- De ontwikkeling en gevolgen. Verslavingen groeien en ontwikkelen zich over tijd en kennen verschillende stadia en gradaties. Hoe kunnen we als betrokkenen herkennen wat de kwaliteit is van een jongeren zijn of haar relatie tot games? Dit is essentieel om te weten want verslavingen gaan gemoeid verbloeming, manipulatie en isolatie en om dit te doorbreken moet je snappen wat er speelt.
- Preventie en ingrijpen. Hoe kunnen we voorkomen dat de relatie met games ongezond wordt en hoe grijpen we in als dat al zo is? De effectiviteit van opvoeden, begeleiden en coachen hangen af van de mate waarin wordt aangesloten bij de persoon en van Charisma. Beide hebben te maken met zekerheid over de situatie en gameverslaving kent genoeg universele dynamiek waar je zeker van kunt zijn.
U kunt deze workshops volgen tegen een kleine vergoeding van slechts € 35,00. Kort na de aanmelding via onderstaand formulier zal u een link toegestuurd worden voor de betaling.
Locatie
Sociaal Cultureel Centrum “De Twee Marken”
Trompplein 5
3951 CR Maarn
Aanvang: 13:30 uur
Einde ca. 17:00 uur
Aanmeldformulier