Commissie Externe Partners: analyse, vertrouwen, benadering

De Commissie Externe Partners heeft zich in de eerste fase vooral bezig gehouden met onderzoeken wie mogelijke samenwerkingspartners zijn en hoe we die kunnen bereiken. Vervolgens hebben we bekeken wat de juiste aanpak is om deze groep voor ons te interesseren en hun aandacht daarna vast te houden.

 

Kortom, we zijn gaan onderzoeken door te vragen en na te vragen, er op uit te gaan, te netwerken en ‘af te kijken’ welke benadering bij de doelgroep werkt of juist niet. Waar vinden we de potentiële partners? Wie zijn dat, wat zijn hun gebruiken, hun gedragscodes? Hoe komen we in een organisatie bij de juiste contactpersoon binnen? Hoe weten we deze te interesseren, hoe houden we de aandacht vast? Wat is het juiste moment om door te pakken?

Inmiddels is er een aantal contacten gelegd die warm worden gehouden.

 

We hebben een lijst gemaakt met patiëntenverenigingen en hun contactpersonen. Deze mensen gaan we bellen met het verzoek kennis te komen maken, acquisitie te plegen. Dit is een vorm van benadering waar we niet voor willen kiezen. Liever zorgen we dat de aandacht van deze personen op ons wordt gericht doordat we ons professioneel presenteren. Dat houdt in dat we naar gelegenheden toe moeten waar deze mensen ook komen.

 

We hebben inmiddels visitekaartjes om af te geven. Het kaartje en een verwijzing naar de eerdere ontmoeting is een manier van ‘na-bellen’ die minder snel afstoot. Op deze wijze kunnen we contact rustig opbouwen tot er een goede basis is om in gesprek te gaan over wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen.

 

We hebben congressen bezocht en ons daar laten zien, waardoor ons netwerk vergroot en versterkt is. Tegelijkertijd hebben we daar kunnen zien welke stands de aandacht trekken en wat daarvoor zorgt. We hebben nu een goed beeld van hoe een professioneel en aandacht trekkend informatiepakket er uit ziet voor verwijzers en voor cliënten. Onze insteek daar bij is: ‘Wat spreekt deze mensen aan en vooral: hoe zorgen wij dat ze ons op een positieve manier onthouden?’

 

 

Analyse

 

We hebben ook een duidelijke analyse gemaakt van wat wij met onze diversiteit aan expertises van de leden in huis hebben en daarmee mogelijke partners kunnen bieden. Het wordt ons stap voor stap duidelijk hoe we ons effectief kunnen en willen presenteren aan potentiële samenwerkingspartners. Daarmee is een volgende fase aangebroken: we maken een start met uitzoeken op welke gelegenheden wij met een eigen stand, of met een andere aanwezigheid, de juiste contacten kunnen aantrekken. Zo bezoeken zij ons.

 

 

Inspringen, vertrouwen wekken

 

Aan de zijlijn is de tendens voor integrale zorg meegenomen. De aansluiting van de complementaire zorg bij de reguliere zorg komt meer in de actualiteit. Het is belangrijk daar op in te springen door te benadrukken wat ons op voor de doelgroep interessante punten onderscheidt van de grote groep andere alternatieve en complementaire zorgverleners.De volgende stap is dat we met de ingewonnen informatie en gegevens zorgen voor een optimale presentatie. Dan kunnen we daadwerkelijk sterk naar buiten treden. Wat maakt dat de juiste mensen naar onze stand komen? Wat trekt ze aan? Wat zijn hun verwachtingen over wat we in de stand kunnen bieden? Kortom, we gaan nu neerzetten hoe we onze mogelijkheden het beste inzetten om tot echte afspraken en professionele samenwerking te komen.

Blijf op de hoogte van de ABvC

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ABvC en counselling in het algemeen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Lid worden?

Een lidmaatschap van de ABvC biedt veel voordelen als je als counsellor aan de slag wilt gaan. klik op de button voor meer informatie of om je aan te melden.

Meer info

Komende workshops

De ABvC organiseert regelmatig workshops en themadagen die je ook als niet-lid kunt bijwonen. Klik op de button voor meer informatie.

Naar de agenda
Top